2156

2-kanavainen video installaatio, 24:20min (a’12:30min)

filmi Saana Wang, teksti Harri Laakso, musiikki Töölölab

Yksityisnäyttelyni “2156” Galleria Hippolytessä pohti rakkauden olemusta, sen sisältäviä kysymyksiä ja muotoja vuoropuhelussa Harri Laakson tekstiin. “2156” näyttely matkaa ihmisen fyysisyyden rajoilta, ohi jälkiteollisen ajan, kivihiilikaivosten jäänteistä lopulta abstraktiin punaiseen valon ja varjojen synnyttämään tilaan. Kuvatut kohtaukset Datongin kivihiilikaivoksessa, Jules Didierin ja Jacques Guiaudauksen maalauksesta kuumailmapallolla pakenemisesta Pariisissa vuonna 1870, HI-SEAS -avaruustutkimuskeskuksen Mars-simulaatiokokeilu IV ja useat tarinat kietoutuvat teoksessa toisiinsa. Naisen ja miehen välisen fragmentaarisen dialogin nostamat suuret kysymykset olemassaolosta ja elämän sattumanvaraisuudesta kietoutuvat teoksessa yhteen.

*

Syyspäivänä 3. lokakuuta vuonna 1925 torpedovene S2 upposi Pohjanlahdella ja koko aluksen miehistö kuoli. Isoisäni piti olla kyseisellä laivalla, mutta hän oli päätynyt juhlitun yön päätteeksi putkaan. Olisinko olemassa, jos isoisäni olisi hukkunut torpedovene S2:sen mukana?

Näyttelyssä esillä oleva professori Harri Laakson teksti 2156 on saanut inspiraationsa Michel Serresin ja Walter Benjaminin ajattelusta sekä erityisesti Alain Badioun rakkauden filosofiasta. Wangin kirja 2156 ilmestyi vuonna 2017 ja sen julkaisi Neuflize OBC, Centre Photographique d’lle-de-France.

*

Teos on ollut esillä Centre Photographique d’lle-de-France, Institut français de Finlandei, ja Related Realities BackLight 2020 näyttelyssä, jossa teos sai Majaoja palkinnon.

Taiteen edistämiskeskus on ystävällisesti tukenut Galleria Hippolyten näyttelyä. Suomen Kulttuurirahasto, Centre Photographique d’Ile-de-France ja AVEK ovat tukeneet teoksen 2156 valmistumista.

00:46 Excerpt only

Previous
Previous

Photographic Center Peri, 2023

Next
Next

Birds are far off, people too are few